Polish English French German Russian Spanish

Jak określać trudność testu?

FUPL jest grą fabularną, w której testy wykonywane są pulą kości. Każdy wynik, ma znaczenie fabularne. Jednocześnie sposób testowania powoduje, że bez względu na sytuację masz szansę osiągnąć sukces - nawet spektakularny. Oczywiście szanse na to będą różne. W zależności od czynników zewnętrznych oraz możliwości postaci może być to test ułatwiony lub utrudniony.

Schemat testu

  • Po pierwsze bierzesz kostkę losu (zwykła kostka sześcienna, chyba że zdecydowaliście się używać innych podczas gry). Ona jest "nietykalna". Żadne modyfikatory jej nie mogą usunąć z puli testowej. Jeśli czynniki nagatywne i pozytywne się znoszą - zostaje zawsze ona. Wynik na niej uzyskany będzie podstawą do interpretacji efektu testu.
  • Po drugie określasz co działa na korzyść twojego bohatera. Każdy element, który powoduje, że będzie Ci łatwiej pozwala na stworzenie puli ułatwienia przez dodanie do niej jednej kostki.
    • Mogą być to jego atrybuty, wyposażenie, w niektórych wypadkach nawet koncepcja lub stan postaci.
    • Możesz również użyć elementów sceny i sytuacji na niej.
  • Po trzecie sprawdzasz, co może skomplikować wykonanie zaplanowanej akcji. Każdy element ją utrudniający, powoduje odjęcie jednej kostki z puli ułatwienia lub (jeśli nie ma w niej już kostek) stworzenie puli utrudnienia.
    • Mogą być to atrybuty postaci (zwłaszcza Skaza ale nie tylko), wyposażenie lub koncepcja. Najczęściej brane pod uwagę będą elementy stanu postaci (ranna, zmęczona, zatruta etc.).
    • Wpływ mają również elementy sceny lub akcji np. przewaga liczebna wrogów.
  • Wykonujesz test - wszystkimi kostkami jakie udało Ci się zebrać.
    • Jeśli masz jakieś kostki w puli ułatwienia, z otrzymanych wyników wybierasz ten, który będzie dla Ciebie najlepszy. Może się jednak okazać, że będzie to niepowodzenie.
    • Jeśli używana jest pula utrudnienia, liczyć się będzie wynik, sprawiający największą komplikację. Nadal jednak może być to sukces.

Przykład 1

Łotr podkrada się w nocy do obozowiska przeciwników, rozbitego na polanie w sosnowym lesie. Sprawdzenie czy mu się to uda oznacza wykonanie następującego testu:

  • kostka losu (1 kostka)
  • pula ułatwienia (3 kostki):
    • atrybut: zwinność (+1 kostka),
    • wyposażenie: płaszcz w maskujących kolorach (+1 kostka),
    • scena: ciemność (+1 kostka)
  • utrudnienia (-2 kostki):
    • scena: kruche gałęzie na ziemi (-1 kostka)
    • scena: wystawione warty (-1 kostka)
  • test jest wykonywany 2 kostkami [kostka losu (1) + pula ułatwienia (3) + utrudnienia (-2)]. Wynik: [6 (Tak i...),4 (Tak)]. Ponieważ jest to test ułatwiony, gracz prowadzący łotra wybiera opcję lepszą dla siebie ( 6 - Tak i...).

Łotrowi nie tylko udało się podkraść do obozowiska ale również zrobić coś więcej. Być może będzie to podsłuchanie planów przeciwników, zwędzenie czegoś albo zlikwidowanie jednego ze strażników.

Przykład 2

Postać gracza jest więźniem zakutym w kajdany i zostawionym samemu sobie. To barbarzyńca, któremu obce są subtelne metody. Chce zerwać kajdany i wydostać się z lochu. Można taką sytuację rozstrzygnąć jako dwa testy (zerwanie kajdan osobno, ucieczka osobno) lub postawić na wydostanie się na wolność jako cel główny. Rozpatrzmy ten drugi przypadek

  • kostka losu (1 kostka)
  • pula ułatwienia (+2 kostki):
    • atrybuty: silny (+1 kostka), wytrzymały (+1 kostka)
  • utrudnienia (-4 kostki):
    • scena: skuty (-1 kostka), w więzieniu są strażnicy (-1 kostka), nieznany rozkład pomieszczeń (-1 kostka)
    • stan postaci: pobity (-1 kostka)
  • test jest wykonywany 3 kostkami [kostka losu (1) + pula ułatwienia (2) + utrudnienia (-4). Wynik [6 (Tak i...), 6 (Tak i...), 2 (Tak ale...)]. Ponieważ to test utrudniony, brana jest pod uwagę najgorsza możliwość (2 - Tak ale...).

Barbarzyńcy udało się oswobodzić z kajdan i wymknąć na wolność ale w chwili gdy opuszczał więzienie jeden ze strażników go zauważył i wszczął alarm. Postać barbarzyńcy otrzymuje stan: ścigany a pogoń następuje mu na pięty. Podobnie jak w pierwszym przykładzie opcji interpretacji "ale" może być wiele - równie dobrze, walcząc ze strażnikami barbarzyńca został ranny (zmiana stanu postaci) albo tuż po ucieczce schował się w kryjówce ale... ktoś go wydał (stan: zdradzony). Wiele zależy od pomysłowości prowadzącego i graczy, bo konsekwencje ustalać można razem i jest to moim zdaniem jedna z zalet FUPL.