Polish English French German Russian Spanish

Porady

W systemach opartych na mechanice Freeform Universal RPG (FUPL, FUNT, PSIKUS, FUNTBOX etc.) Narrator nie rzuca kostkami. To, co może się dziać, jest uzależnione od wyniku testu, wykonywanego przez graczy, można jednak działania Narratora podzielić na pewne kategorie, lub "ruchy".

Zasady Freeform Universal (czy to będzie FUPL, czy FUNT, czy ich inna modyfikacja) mają być z założenia proste. Tak naprawdę pracę wykonuje tu wyobraźnia i gotowość na uznanie, że czasem nawet specjaliście może powinąć się noga. Testy pozwalają na bezstronne rozstrzygnięcie, jeśli coś może pójść nie tak.

W FUPL używane są jedynie kostki sześcienne. Do określenia wyniku testu wybierana jest jedna, ale rzuca się często kilkoma, dlatego warto mieć pod reką cztery do pięciu sztuk. Powód jest prosty - przed rzutem, określana jest trudność testu, poprzez dodawanie i odejmowanie kostek od puli.

FUPL jest systemem, w którym testy wykonują gracze. Nie oznacza to, że bohaterowie niezależni są statycznymi kukiełkami. Oni wykonują swoje działania niezależnie od postaci graczy i jeśli nic im nie będzie przeszkadzać - zakończą je najprawdopodobniej sukcesem.

FUPL jest grą fabularną, w której testy wykonywane są pulą kości. Każdy wynik, ma znaczenie fabularne. Jednocześnie sposób testowania powoduje, że bez względu na sytuację masz szansę osiągnąć sukces - nawet spektakularny. Oczywiście szanse na to będą różne.

Znajdziesz tu przedstawione w prostej i skondensowanej formie rady dla Narratorów. Mają one charakter ogólny, ich szczegóły zależą od stylu gry, jej nastroju i stylu w jakim będzie toczyła się przygoda. Nie bój się prowadzić RPG swoim znajomym. Bawcie się razem.

Przygotowanie przygody, dość często wiąże się z odpowiednio dobranymi przeciwnikami. Stosując pewne uproszczenie, można wyróżnić trzy podstawowe konwencje gry: heroiczną, zwykłą i mroczną. Porozmawiajcie przed rozpoczęciem gry o trzech ważnych pytaniach...

W FUPL nie ma klasycznych "torów obrażeń", "punktów HP" czy innej "ścieżki zdrowia". Są za to "stany postaci", które pojawiać się mogą jako konsekwencje wydarzeń w grze. Umiejętne ich używanie może wprowadzić odpowiedni klimat do przygody.