Polish English French German Russian Spanish

Kości Fate w FU

Kości Fate w FU

Migracje międzysytemowe nie są niczym złym. Gry RPG różnią się od siebie znacznie - podejściem do roli MG i graczy, możliwościami kreacji postaci i świata gry, mechaniką i poziomem jej integracji z tworzonymi uniwersami. Fate Core jest systemem, który od wielu lat zdobywa popularność (również w Polsce). Używane są w nim do testów cztery kostki sześciościenne z symbolami "+", "-" i "pustą ścianką". Kości po rzucie sumuje się, dodając 1 za każdy "+" i odejmując 1 za każdy "-". W ten sposób uzyskiwane są wyniki od "-4" do "+4", przy czym ich rozkład tworzy krzywą dzwonową. Większość wyników mieści się w zakresie "-2 - +2".

Poniższa tabela pokazuje rozkład statystyczny klasycznego rzutu czterema kostkami Fate (4kF):

Wynik -4 -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 +4
4kF 1,2% 4,9% 12,3% 19,8% 23,5% 19,8% 12,3% 4,9% 1,2%

 

Powyższy fakt, można wykorzystać podczas sesji, na parę sposobów. Mam nadzieję, że któryś z nich przypadnie Wam do gustu.

Kostki ułatwienia i utrudnienia

Test tworzony jest w standardowy sposób, ale zamiast kostek ułatwienia i utrudnienia używane są kości Fate. Kostka testowa, to nadal zwykła kość sześcienna - i to na niej odczytywany jest główny wynik testu.

Efektem takiego rzutu jest wartość liczbowa (na zwykłej kostce sześciennej), interpretowana zgodnie z tabelką efektów FU oraz dodatkowe efekty, uzyskane na kościach FU.

  • Jeśli na kościach Fate, którymi rzucałeś (bądź rzucałaś) wynik sumaryczny to 0 - rozpatrujesz jedynie kostkę testową i wszelkie jej konsekwencje.
  • Jeśli rzut był ułatwiony, traktujesz wynik na kościach Fate jako opcjonalne efekty dodatkowe.
    • Każdy punkt dodatni możesz użyć jako nowy element sytuacji wpływający na Twoją korzyść. Będzie on dodawać tymczasową kostkę ułatwienia podczas następnego rzutu, jeśli jest związany z aktualną sytuacją.
    • Każdy punkt ujemny możesz zignorować lub potraktować jako komplikację. W drugim przypadku będzie on dodawać kostkę utrudnienia podczas następnego rzutu, jeśli jest związany z aktualną sytuacją.
  • Jeśli rzut był utrudniony, wynik na kościach Fate pozwala Narratorowi na wprowadzenie dodatkowych efektów na scenę, związanych z sytuacją.
    • Każdy punkt dodatni może zostać użyty jako nowy element sytuacji wpływający na Twoją korzyść. Będzie on dodawać tymczasową kostkę ułatwienia podczas następnego rzutu, jeśli jest związany z aktualną sytuacją.
    • Każdy punkt ujemny może zostać użyty jako komplikacja. Będzie on dodawać tymczasową kostkę utrudnienia podczas następnego rzutu, jeśli jest związany z aktualną sytuacją.

Punkty FU / FUNT-y

Jeśli podczas rzutu kostkami Fate uzyskasz +3 lub +4, otrzymujesz jeden punkt FU / jednego FUNT-a. Ta zasada może działać razem z premią za dublety i triplety, jeśli stosujesz tradycyjne rzuty i dodatkowo kości Fate.

Dodatkowe modyfikacje sceny

Gracz, wykonując test, tworzy go w tradycyjny sposób, ale dodatkowo rzuca czterema kostkami Fate (4kF). Po rozpatrzeniu wyniku testu interpretowana jest suma uzyskana na kostkach Fate zgodnie z poniższymi zasadami:

  • Jeśli wynik to 0, scena toczy się własnym rytmem.
  • Jeśli wynik jest większy od 0 gracz, który wykonywał test, może dodać do sceny dodatkowe elementy działające na jego korzyść, podczas kolejnego testu - nawet jeśli obecny zakończył się porażką. Tak dodane elementy, mogą dawać tymczasowe kostki ułatwienia podczas kolejnego testu.
    • Rozwiązaniem opcjonalnym jest złagodzenie aktualnej porażki, elementami niezależnymi. Tak użyte punkty, nie dodają kostek ułatwienia podczas kolejnego testu.
  • Jeśli wynik jest mniejszy od 0, Narrator może dodać do sceny dodatkowe elementy działające na niekorzyść pozostałych graczy. Podczas kolejnego testu, tak dodane elementy mogą dawać tymczasowe kostki utrudnienia, nawet jeśli wynik główny zakończył się sukcesem.