Polish English French German Russian Spanish

Kooperacja

Kooperacja w FUPL, FUNT etc.

FUPL jest grą o bohaterach i tworzonej przez nich historii. W zasadzie to ona ma być najważniejsza - ciekawa, intrygująca, pełna zwrotów akcji, nie zawsze szczęśliwa. Ten moduł jest pewną ideą na wprowadzenie większego nacisku na kooperację.

Opcje interpretacji wyników "Tak i..." oraz "Nie ale..." sprawiają czasami kłopot. W założeniu gry, mają dawać tymczasową przewagę. Zmieniać sytuację na korzyść bohaterów, jednak przy dłuższych walkach wymyślanie kolejnego "upadku", "sypnięcia piachem w oczy przeciwnika" czy "podłożenia mu nogi" może stać się nużące lub schematyczne.

Można to rozwiązać, wzmacniając nieco Freeform Universal PL mechanicznie. W obu wypadkach istotny pozostaje pierwszy czynnik:

  • "Tak i..." - akcja się udała
  • "Nie ale..." - akcja się nie powiodła

"i..." / "ale..." przygoda trwa dalej - gracz może budować pulę żetonów przewagi. Jest ona dostępna dla wszystkich postaci i może być wykorzystana by otrzymać kostkę ułatwienia. Za każdy żeton - jedna kostka. Podobną konstrukcję kooperacji można znaleźć w systemie Conan na 2d20 od Modiphiusa.

Drużyna wspina się na strome, śliskie zbocze (w kostki utrudnienia). Eryk jest zręczny i ma linę, której używa (2 kostki ułatwienia). Gracz, który go prowadzi rzuca jedynie kostką testową 1d6[6] - "Tak i...". Podczas regularnej gry powstaje pytanie, co zrobić z tym "i..." w takiej sytuacji. Stosując moduł kooperacji, decyzja jest prosta - zadanie wykonane (Tak), Eryk wspiął się na szczyt zbocza. Gracz dodatkowy efekt "wrzuca" do puli przewagi. Xenon, który jest magiem ma słabą budowę ciała. Tego typu zadania to dla niego dodatkowa kostka utrudnienia. Może ją zniwelować za pomocą liny od Eryka. Nadal pozostały dwie kostki utrudnienia. Bierze z puli przewagi pozostawiony żeton (zamieniając go na kostkę ułatwienia) i decyduje, że dodatkowo wspomoże się wbijając w szczeliny skalne sztylet (+kostka ułatwienia). Mimo iż zasdniczo to zadanie było dla niego trudniejsze - ma taką samą szansę jak Eryk by dotrzeć na górę. Rzut kostką testową 1d6[2] = "Tak ale..." oznacza, że mu się to udało ale jest zmęczony (konsekwencja dla gracza) lub sztylet jest wyszczerbiony/złamany (konsekwencja dla jego wyposażenia).

Tak tworzona pula żetonów przewagi ma charakter tymczasowy -  dotyczy tylko konkretnej sceny i akcji, która się na niej dzieje. Nie będzie się przenosiła np. między kolejnymi walkami ale może pomóc jeśli negocjacje (podczas których będzie tworzona) zakończą się niepowodzeniem i przerodzą w starcie - bo jest to nadal bezpośrednia kontynuacja pewnej sytuacji. Dodatkowe efekty uzyskane dzięki wykorzystaniu żetonów przewagi również mogą być umieszczone w puli.

Gracz nadal może podjąc decyzję o wykorzystaniu dodatkowego efektu, zgodnie z klasycznymi zasadami FUPL. Ta zasada może mieć znaczenie np. w wypadku walki PvP, gdy dawanie wsparcia postaci drugiego gracza może być niewskazane.

Punkty FU działają niezależnie od żetonów przewagi. To czy zmiana wyniku z ich użyciem może dodać żeton do puli przewagi, zależy od formy gry jaką prowadzisz. Przy bardziej heroicznych przygodach - będzie to dawało większą szansę na bohaterskie czyny.